Hur skapar vi en lyckad skolgång för barn med autism och ADHD? Tankarna i denna blogg speglar den boken Inkluderingskompetens vid adhd & autism. Boken utgår från 50 nedsatta funktioner och Funktionstrappans fyra steg. Här omvandlar jag forskning till handfasta tips så att lärare, specialpedagoger och rektorer kan arbeta tillsammans för en inkluderande skola. Du hittar även Vilse i klassen på Facebook. Boken används även som kurslitteratur på flera högskolor, listas i Specialpedagogiska skolmyndighetens web-kurs som rekommenderad läsning och säljs i Finland via Lärum. Förordet är skrivet av professor emerita Bodil Jönsson.
Jag som står bakom bloggen är beteendevetare och har sedan tidigare skrivit den pedagogiska barnbokserien om Anton och Super-A just för att utveckla barn med autism och ADHD. Här på bloggen vill jag förklara hur vi behöver tänka kring diagnoser och stödåtgärder. Vilken kunskap och vilka synvändor måste till för att inkludering ska fungera?
Mina böcker hittar du i förlagets webbutik och mer om föreläsningarna hittar du här. Skriv in din mailadress (i den svarta menyn), så får du inläggen direkt i din brevlåda.
Linda Jensen
Be My Rails Publishing
linda.jensen@bemyrails.com
Artiklar, intervjuer och antologier:
- Lärarnas tidning – ”Inkludering kan leda till exkludering”
- Skolvärlden – intervjun ”Från forskning till handfasta tips om NPF i klassrummet” som blev årets 9:e mest lästa artikel.
- Specialpedagogik – ”Funktionellt om funktioner”
- Ålands radio – ”Bristfällig utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar”
- Ålandstidningen – ”Lindas bok stärker unga med autism”
- Ålandstidningen ett år senare – ”NPF-säkrat samhälle för alla” där Socialdemokraterna lyfter boken Inkluderingskompetens
- Bokmässan: På språng med … kort filmintervju med Bo Hejlskov Elvén och mig.
- Elevhälsa – intervju på temat rörelse.
- DN Insidan reportage – ”Diagnoser i skolan: Ny bok ger lärare råd”
- Specialnest – artikel om mina barnböcker och intervjuer om Finska skolsystemet och Funktionstrappan i min inkluderingsbok.
- SVT Opinion – ”Barn behöver stöd att göra rätt – även i skolan”
- nyheter 24 – debattartikel om förslaget för obligatoriskt gymnasium (som nu ser ut att ersättas av bättre stöd istället)
- SvD – ”Elever med npf behöver ofta mindre grupper”
- Aftonbladet – debattartikel om varför elever inte alltid gör rätt
- Barnläkaren nr 3/19 – ”Vilse i skolan – Hur man vänder motgång till framgång för elever med ADHD och autism”
- Läraren (Finlands Svenska Lärarförbunds tidning) – ”Vad behöver elever med autism?”
- Lärarnas nyheter – Interjvu med anledning av nedan bok
- 101 berättelser om en skola som inte är för alla – en ögonöppnande bok med 101 personliga skolerfarenheter där jag skrivit berättelse #17.
- #Hypersjälar – en bok där 27 personer som gör skillnad inom NPF inspirerar och ger tips. Intervju om boken.
- Birgersson, J., & Kallin, A. (2018). Barn med autism i skolans verksamheter.
- Söderberg, A. (2018). Inkludering av elever med autism – utmaningar och framgångsfaktorer ur ett lärarperspektiv .
- Bohlin, A., & Borgefeldt, A.-C. (2018). Hälsofrämjande och förebyggande insatser för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Hej!
Vilken underbar blogg, älskar inlägget om inkludering! Tidigare har jag läst din jämförelse med tåg och bilar men nu hittar jag den inte, har du en länk till den?
Vi har tåget som symbol för vår skola och jag vill få in lite spec.ped. tankar i symbolen 🙂
Med vänlig hälsning, Lina.
GillaGilla
Håll utkik Lina, så kan jag lägg upp ett inlägg om tågen och vikten att lägga ut spår … ska fundera var jag postade det …
GillaGilla
Nu har jag lagt ut tågliknelsen i ett eget inlägg. Det hittar du här:
https://vilseiklassen.wordpress.com/2015/09/14/autism-hur-forklarar-vi-diagnosen-hur-hjalper-vi-bast/
GillaGilla
Även e-tidningen Special Nest gjorde en intervju om tåget och ”Anton och Super-A”.
http://www.specialnest.se/liv-hem/barn-med-autism-ar-som-tag-var-deras-sparlaggare
GillaGilla
Fortsatt all Lycka till med Ditt värv !
GillaGilla
Så skönt att läsa någon som förstår.
Jag hade gett upp hoppet.
GillaGilla
Hej Linda!
Vilken fantastisk tillgång du och dina kunskaper är! Här kan jag hitta tydliga konstruktiva beskrivningar om allting som rör mina barns skolgång! Det är ett extra plus att du beskriver och förklarar så rakt och konkret i dina texter! Det handlar ju ofta om komplexa sammanhang och jag som själv har Aspergers tycker att det oftast är svårt att komma ihåg och förklara för andra, utan att tappa tråden och missa viktiga bitar när jag pratar med andra människor om mina barns behov. Kan jag fråga dig om råd? Skulle du ha tid/ork/möjlighet att svara?
Vänliga Hälsningar,
Carin
GillaGilla
Tack Carin!
Jag svarar ibland på frågor och ger tips på facebooksidan med samma namn. Är det en enklare fråga så går det bra att ställa den där. Annars kan jag ge handledning på telefon till skolor. (Se länken med föreläsningar)
GillaGilla