Autistisk Inertia a.k.a. Tröghetens Lag

Inertia kommer ursprungligen från fysiken. Det innebär att ett föremål i rörelse har enklast att förbli i rörelse och ett föremål som är still har enklast att förbli still. Autistisk inertia innebär egentligen det samma. Det är helt enkelt väldigt svårt att växla fart och att byta spår. Att påbörja en aktivitet, men också att avsluta den, kräver en stor ansträngning. Övergångar blir ibland inte hanterbara.

Tänk er ett bowlingklot. För att få det att rulla krävs en stor ansamlad kraft. Men bara från början. Sen rullar det på för egen maskin. Vi springer inte efter och puttar på (och ja, jag vet att banan lutar lite, men det är aldrig fel med lite anpassningar). För att få ordning på vårt bowlingspel, så behöver vi dels denna kraft och dels koll på riktningen. För elever med autism så är det också så. De vill, eller behöver, se målet. Det är svårt när man har en nedsatt föreställningsförmåga och en pedagog som uttrycker sig för otydligt för en. Därför får målet gärna vara konkret.

Visa eleven riktningen genom ett konkret mål.

Skapa ett första steg som är enkelt att greppa och att klara av.

Visa ett färdigt exempel på det som ska göras och dela upp vägen dit i hanterbara steg. Bilder och text för att staka ut stegen och riktningen är bra. Sen behövs kraften. Och här kommer det viktiga knepet … Om eleven känner att han eller hon måste använda lika mycket kraft hela vägen till målet, så känns det som att säga ja till ett väldigt stort åtagande. Men med inertias hjälp, så behöver vi bara få eleven att mobilisera kraft till sitt första steg. Att börja rulla. Det är allt vi behöver få eleven att säga ja till. Sedan har eleven redan sin fart och det behövs inte alls lika mycket kraft till nästa steg … såvida vi inte kräver att eleven byter riktning eller har varit för otydliga i vår förberedelse.

Att stoppa ett klot kräver också kraft. För att underlätta övergångar mellan aktiviteter så kan en paus eller en enkel återkommande aktivitet stoppas in emellan dem. Eleven behöver då bara fokusera på att avsluta. Att avsluta kan i sig kräva en mycket medveten ansträngning. Sedan kommer något som eleven känner de klarar på rutin och som inte kräver att han eller hon mobiliserar kraft för. Och först därefter börjar vi ladda för den nya aktiviteten. Ny ny riktning och ett enkelt första steg . Vi skapar alltså en situation där både avslutningskraft och uppstartskraft inte krävs i direkt anslutning efter varandra.

Erbjud två val för att skapa en känsla av kontroll.

Långt innan jag stötte på inertia … för det var först igår … så har jag använt inertia-knepet med en twist vid läxläsning med min dotter. Jag skapade inte bara ett, utan två steg som hon kunde greppa och som var enkla. Dessa gav jag henne som två val: ”Nu ska vi göra läxan. Vill du läsa en mening eller halva sidan.” Det gav henne kontrollen och jag kom inte bara med ett krav. Sen spelade det ingen roll vad hon svarade, för när hon väl satte sig att läsa, då fortsatte hon ändå förbi både den första meningen och halva sidan. Hela kapitlet och läxan klar! Förstås med beröm att hon klarat så mycket mer än hon tänkt.

Ofta fortsatte hon tills slutet av hela boken … men det är inertia … ibland är det svårare att sluta än att börja.

 

5 reaktioner till “Autistisk Inertia a.k.a. Tröghetens Lag

  1. Bowlingklot den här gången? Med bakgrund av den systematiska avhumanisering av autister som förekommer i hela samhället finns det stor risk att det uppfattas som olämpligt att beskriva autister som icke-mänskliga objekt. Varsågod för viktig upplysning

    Gilla

    1. Jag förstår du tar illa vid dig om du tycker att jag likställer autister med bowlingklot. Men tror du verkligen att det är så jag ser på autister, som icke-mänskliga objekt? Mitt syfte är motsatsen, att andra ska förstå bättre. Det tror jag de gör när de kan jämföra en egenskap med något de känner igen och måla upp en bild. En bild säger ofta mer än tusen ord och kan vara lättare att använda sig av, medan att rada upp diagnoskriterier inte ger samma förståelse. Bilder är ofta på objekt … Det betyder inte att autister är det. Inertia är något som framförallt autister har anammat, känner igen sig i och sprider. Och i det här fallet handlar det faktiskt just om objekt i rörelse eftersom begreppet kommer från fysiken.

      Gilla

  2. Jag tolkade det verkligen inte som att det skulle vara jag, autisten som är bowlingklotet…….
    Älskade ju den här beskrivningen !!!! Jag såg bowlingklotet som en beskrivning av det som ska ske, handlingen=bowlingklotet.
    Som när jag ska laga mat då blir starten på handlingen/utförandet att tänka att jag bara ska skala potatisen, vips så blir det både sås och en stekt laxbit av bara farten. Alltså händelsen är i rullning inte jag
    Jag är otroligt tacksam för den här posten, den satte ord på det som ofta är så svårt för andra att greppa. Jag har alltid gjort såhär med mig själv och andra som jag stöttat ( dock utan att veta vad jag egentligen åstadkommit) Texten hjälpte mig iaf TACK

    Gilla

Lämna ett svar till Johanna Landin Avbryt svar